02 mei 2010

Heerlijk helder


In het stereotiepe beeld van de Mexicaan is altijd wel een plek ingeruimd voor een fles tequila in één van beide handen. Deze fles tequila kan tegenwoordig wel worden ingeruild voor een flesje bier want dit is toch al sinds jaren veruit het meest favoriete alcoholische drankje onder het Mexicaanse volk. En wellicht wordt het in de nabije toekomst wel typisch om een Mexicaan met het overbekende groene flesje met rode ster in de hand te zien.


Heineken nam immers onlangs voor 3,8 miljard euro de biertak van het Mexicaanse bedrijf Fomento Económico Mexicano (FEMSA) over. Wereldwijd is FEMSA de grootste bottelaar voor The Coca-Cola Company, het beheert ook de grootste retail keten van Latijns-Amerika (OXXO genaamd) en de biertak heeft bijna de helft van de Mexicaanse biermarkt in handen en is ook aanwezig op de Amerikaanse en Braziliaanse markt. Het bekendste merk dat FEMSA Cerveza brouwt is Sol, een merk dat in Nederland ook redelijk goed verkrijgbaar is. Maar als men over Mexicaans bier spreekt, dan kan je niet om het merk Corona heen. Het is één van de meest verkochte merken op mondiaal niveau en in handen van de andere grote speler op de Mexicaanse markt: Grupo Modelo. Dit concern is sinds enige jaren voor de helft eigendom van de Belgische gigant AB InBev en zo is de Mexicaanse biermarkt verworden tot een front voor de concurrentiestrijd tussen de twee brouwerijen uit de Lage Landen. Deze Europese aanwezigheid is geen toeval aangezien Mexico met een hoge bierconsumptie per inwoner en haar jonge bevolking één van de interessantste biermarkten ter wereld is.




In Mexico wordt vandaag de dag per jaar per inwoner ruim 50 liter van het gerstenat genuttigd. Sinds de komst van de Spanjaarden wordt het gedronken en in de loop van de jaren heeft men ook een eigen biercultuur ontwikkeld. Mexicanen staan er om bekend om al hun eten op smaak te brengen met behulp van allerlei ingrediënten die vaak ook nog eens pittig van aard zijn. Bier wordt in dit opzicht ook niet met rust gelaten en er wordt graag van alles aan toegevoegd. Wellicht de meest favoriete variant is de michelada, hierbij wordt er ijs, zout en limoensap aan het glas bier toegevoegd; sommigen gaan verder en voegen ook nog een pittige saus er aan toe om een cubana te krijgen. Ik hou het echter liever gewoon bij het originele product en giet alleen het goudgele goedje in de pul. Nou ja, meestal is een pul ver te zoeken en wordt er een simpel drinkglas of een longdrinkglas bij je flesje meegeven. Mocht je per se uit een pul willen drinken, vraag de bediening dan of zij misschien een tarro kunnen brengen. Fans van tapbier, cerveza de barril, zullen in Mexico goed moeten zoeken want praktisch al het bier wordt in fles aangeleverd. Mensen die graag bierviltjes sparen zitten in Mexico ook niet op de goede plek want tussen het glas of de fles en de tafel is normaal gesproken geen viltje te bekennen, maar slechts een servetje. Naast het standaard formaat van 350 ml, is ook de literfles, caguama genaamd, populair onder de Mexicanen die deze fles graag doorgeven en samen opdrinken. En wanneer je in Mexico om een biertje vraagt en niet al te veel wil laten blijken dat je een toerist bent, vraag dan om een chela of een cheve in plaats van een cerveza.

Wanneer ik hier in Mexico-Stad toeristen spot die aan het bier zitten, dan blijkt dat ze in de meeste gevallen voor Corona hebben gekozen. Ik vermoed dat zij op zeker spelen en onbekend zijn met de andere nationale merken die beschikbaar zijn. Vandaar presenteer ik hierbij mijn persoonlijke top 10 van Mexicaanse biermerken. ¡Salud!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten