08 april 2010

Interview

Hierbij een interview met mijzelf door de mensen van het Mexico Reisforum van Wereldwijzer ( http://www.wereldwijzer.nl/mexico )


1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?

In Mexico-Stad, Mexico sinds januari 2007.

2. Wat is de reden geweest om naar Mexico te verhuizen?

Van jongs af aan heb ik altijd de wens gehad om in een ander, zonniger land te gaan wonen. Nadat ik Mexico een eerste (wegens studie) en tweede (wegens vakantie) keer had bezocht, besloot ik dat het derde bezoek zou zijn om het avontuur aan te gaan en me er te vestigen.

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Mexico te gaan wonen?

Ik ben als toerist aangekomen in Mexico en had 6 maanden de tijd om werk te vinden en daarmee de werk- en verblijfsvergunning, FM3, te kunnen regelen. En dat lukte.

4. Hoe bevalt het leven in Mexico?

Erg goed. Het klimaat is uitstekend, het eten heerlijk, het leef- en werkritme relaxed (in ieder geval voor mij), de mensen vriendelijk en genoeg culturele en toeristische opties om je jaren mee te vermaken. Bovendien heb ik mijn huidige partner hier leren kennen.

5. Wat is je leukste ervaring in Mexico tot nu toe geweest?

Eigenlijk te veel om op te noemen en ook te divers om slechts eentje te vermelden. Wat ik in ieder geval nooit zal vergeten was het bezoek van mijn familie. Erg leuk om hen je nieuwe woonplaats te kunnen laten zien nadat ze al zoveel verhalen en foto´s hadden gehoord en gezien. Daarnaast was het een goed excuus om meer van het land te leren kennen en zo hebben we onder andere Chiapas en Quintana Roo bezocht.


6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Mexico wonen?

Uiteraard zijn er verschillen, maar wat het belangrijkste is, is hoe je er mee omgaat. Ik zie de verschillen als iets positiefs en leer ervan. Natuurlijk zijn er dingen die je minder leuk zult vinden, die in Nederland beter geregeld zijn, maar als je je daar aan gaat storen dan gaat dat ten koste van de ervaring. Tolerantie voor de verschillen met je thuisland is onmisbaar als je emigreert.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?

Uitstekend. Als je te kennen geeft dat je geniet van hun land, dan vinden de Mexicanen je al gauw geweldig. Het hielp ook erg dat ik bij aankomst al een goed woordje Spaans sprak. Ik pikte ook al snel de lokale ´slang´ op en als die je toepast dan kan je al helemaal niet meer stuk.

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?

De etiquette in Mexico is veel uitgebreider. De Mexicaan kent veel meer beleefdheids- en sociale regeltjes. Als je in Mexico dezelfde directe hork wilt zijn die je in Nederland bent, zul je op een hoop onbegrip stuiten en veel dingen niet begrijpen. Zo is het erg moeilijk voor een Mexicaan om ´nee´ te zeggen, het antwoord is altijd ´ja´ maar je zult zelf moeten interpreteren of dit nu een echte ´ja´ of een verkapte ´nee´ was. Sowieso is de onderlinge communicatie veel meer spel en theater, compleet met allerlei gezichtsuitdrukkingen en handgebaren, veel meer dan dat je in Nederland gewend bent.

Een ander punt is het tijdsbesef, de terminologie van de tijd in Mexico volgt andere regels. ¨10 minuutje¨ is op zijn minst een half uur en ahorita (straks) kan op 5 minuten of 5 uur duiden. Ook hier is het belangrijk deze concepten goed te leren kennen en te acepteren om jezelf niet te al te veel te frustreren. Bovendien leeft de Mexicanen dag per dag zonder serieus dingen te plannen, dit is zichtbaar op alle niveau´s, van individu tot overheid.

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Mexico?

Werk is er genoeg. Het probleem is om een goed betaalde baan te vinden. Bij mijn eerste sollicitatiegesprekken werd ik geconfronteerd met maandsalarissen waarvan ik niet eens mijn huur van kon betalen. Uiteindelijk kwam ik terecht bij GNP, de grootste verzekeraar van het land, wat niet lekker liep qua inkomsten. Na een paar maanden solliciteerde ik bij de multinational Marcus Evans, marktleider op het gebied van congressen en conferenties, en daar ben ik nu al bijna 2 jaar werkzaam. Ik zit daar op mijn gemak maar hoop wel dit jaar de sprong te maken naar een baan met een groter inkomen.

10. Waar moeten mensen die in Mexico komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?

De taal leren spreken in het geval dat je die nog niet kent, zonder de taal goed te beheersen zul je altijd een buitenstaander blijven. En jezelf goed afvragen welke factoren bijdragen aan jouw persoonlijke geluk en heel goed nadenken of je die factoren in Mexico zult vinden..of dat je wellicht beter ergens anders heen gaat of in Nederland blijft.

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Mexico te gaan wonen?

In de beginperiode waar ik nog geen economische stabiliteit had, soms wel ja. Alles was perfect hier in Mexico, maar als ik geen baan kon vinden om dat fijne leventje te kunnen bekostigen, dan houdt het op. Gelukkig kan ik nu nog gewoon rondkomen met mijn Mexicaanse loon en volop genieten.

12. Wat vond je van deze vragen?

Sommige heb ik al menigmaal moeten beantwoorden aan Mexicanen of Nederlanders, andere vragen waren goed voor wat zelfreflectie die ik zelden heb gedaan. Ik hoop dat de lezers er iets mee op schieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten